فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
 
 
                                  اولین قدم در حل مسأله فهمیدن و درک مسأله است 
 
 باید به دانش آموز آموزش داد که قبل از اقدام به حل مسأله ، صورت مسأله را چند بار با صدای بلند بخواند( توضیح دهید که نحوه ی خواندن مساله برای حل آن بسیار مهم می باشد.) و برای اینکه مسأله بهتر درک و فهمیده شود باید با طرح سؤالات پیگیر داده ها و خواسته های مسأله را مشخص کرد و سپس از او بخواهیم که مسأله را به زبان خودش بیان کند. به عبــــارتی دیگر اگر دانش آموزی توانست داده ها و خواسته های مسأله را مشخص کند و مسأله را به زبان خودش بیان و خلاصه کند یعنی مسأله را درک کرده است. شکل رسم کند – نمایش اجرا کند.
مثال : حسین 200 تومان پول داشت. او 4 مداد رنگی 30 تومانی خرید. چقدر برایش باقی ماند ؟
با رنگ های مختلف داده ها و خواسته های مسأله را مشخص کند.
سؤالات پیگیر:
حسین چند تومان داشت ؟
چند مداد رنگی خرید ؟
چند تومانی بودند ؟
چقدر خرج کرد؟ و ...
 
 
2) انتخاب یک راهبرد یا طرح و دیاگرام دومین قدم در حل مسأله است. به عنوان مثال شما اگر قرار باشد جابجایی در وسایل اتاق انجام دهید از قبل در ذهن خود یک نقشه طراحی می کنید و جای قرار گرفتن این وسایل را مشخص می کنید سپس در پایان اقدام به جابجایی وسایل می نمایید. در حل مسائل نیز این راهبرد بسیار مهم است.
 
 
راهبرد ها
 
الف) رسم شکل
تحقیقات نشان می دهد آن هایی که به راحتی مساله حل می کنند ، برای حل کردن مساله، شکلی رسم می کنند.
 البته لازم به ذکر است که لزومی ندارد که بچه ها جزئیات تصویر یا اشکال را رسم کنند بلکه چیزهای ضروری را با رسم شکل انجام دهند مثلاً ممکن است سؤالی این گونه مطرح شود :
اتوبوسی 10 ردیف صندلی دارد. در هر ردیف 4 صندلی وجود دارد. این اتوبوس چند صندلی دارد ؟ مثلاً می توان یک مستطیل کشید که آن را اتوبوس در نظر گرفت و دیگر نیاز نیست وسایل داخلی و جزئیات بی مورد را رسم کرد.
یا حسین 75 تومان داشت  پولش را خرج کرد. چقدر باقی ماند ؟
 
ب)تبدیل مساله به مساله های ساده تر و مرتبط با مساله ی اصلی
 
به دانش آموزان یاد بدهید که مساله های مشکل را به مساله های ساده تبدیل کنند ،تا از طریق حل مساله های ساده به حل مساله های اصلی پی ببرند.
مثال:
 مساله ی اصلی:مدیر مدرسه ای برای جشن 22 بهمن 740پرچم دارد . در انبار مدرسه 355پرچم وجود دارد. او چند پرچم دیگر باید تهیه کند؟
مساله ی ساده تر:مدیر مدرسه به 5 پرچم نیاز دارد. 2 پرچم در انبار وجود دارد. او چند پرچم دیگر باید تهیه کند؟
 
ج)تبدیل مساله به زیر مساله ها  
  یک مسأله ممکن است درک آن برای بچه ها مشکل باشد می توان برای ساده تر کردن مسأله و درک بهتر آن مسأله اصلی را به چند مسأله کوچکتر تقسیم کرد. و این کار به فکر کودک می دهد و حل مسأله را برایشان آسان تر می کند.
مثال : علی 300 تومان پول داشت. 2 دفتر 50 تومانی و 3 خودکار 40 تومانی خرید. چقدر برایش باقی ماند ؟
 می توان این مسأله را به زیر مسأله های ساده تر تبدیل کرد.
مثلاً :
 مسأله اول: قیمت دو دفتر چند تومان است ؟
مسأله دوم:قیمت 3 خودکار چند تومان است ؟
مسأله سوم:پول دو دفتر و سه خودکار چقدر است ؟
حال از آنها می خواهیم که این زیر مسأله ها را حل کنند.

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مساله


تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٦ | ٧:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : سید رضا سادات | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.